Preparing your organization for crisis communication management

DURATION

3 hours

DESCRIPTION

This crisis communication training is aimed at non-profit leaders. It covers several key elements to prepare participants to handle critical situations effectively. The process is divided into three stages: before, during, and after the crisis.

BEFORE

  • Identify potential crisis risks
  • Develop a crisis management plan
  • Define the communication process
  • Train your spokespeople

DURING

  • Manage media inquiries: be reactive or proactive?
  • Coordinate actions and protect the organization’s reputation

AFTER

  • Conduct a post-crisis self-assessment
  • Establish a process for ongoing training

Who leads this training?

JULIE BOURBONNIÈRE, M.A.

PRESIDENT AND CHIEF EXECUTIVE OFFICER

JULIEN ACOSTA

DIRECTEUR, COMMUNICATIONS ET RELATIONS PUBLIQUES

Julie Bourbonnière, une présidente inspirante au cœur des communications et du marketing

Avec près de 25 ans d’expérience dans les communications, les médias et le marketing, Julie Bourbonnière est une figure incontournable du secteur. Présidente de l’Agence C4 Communications depuis 2024, elle s’illustre par son leadership visionnaire et sa capacité à transformer des idées en stratégies percutantes.

Durant sa carrière, Julie a dirigé des campagnes d’envergure pour des marques et organisations prestigieuses telles que Bio-K+, Cavalia, Hotels.com, et Rolls-Royce Canada. Son approche innovante et son expertise diversifiée – en stratégies de communication, relations de presse, médias sociaux, affaires publiques, formation et organisation d’événements – ont été déterminantes dans l’engagement et la croissance de ses clients.

Diplômée en science politique, journalisme international et communications, Julie incarne l’équilibre parfait entre créativité et rigueur stratégique. Depuis qu’elle a rejoint C4 Communications, elle a consolidé la place de l’agence comme un acteur clé dans le domaine, tout en restant ancrée dans des valeurs de collaboration et d’impact durable.

Fort d’une expérience de près de 15 ans dans le monde des communications, amorcée sur la colline parlementaire à Ottawa, puis au sein du Conseil de presse du Québec et enfin sur la scène politique municipale montréalaise, au sein de l’équipe de la mairesse Plante, Julien Acosta a acquis au fil des ans une solide expertise en relations publiques et en marketing social et politique. Esprit à la fois créatif, stratégique et méthodique, il a au fil de sa carrière assuré la réalisation de dizaines de campagnes de communication, œuvrant autant à leur conception qu’à leur production, pour des organisations grandes et petites, appartenant à divers secteurs (santé, environnement, développement social, politique, etc.). 

Sa nature profondément curieuse l’amène à toujours développer une compréhension approfondie des dossiers qu’il traite, la forme n’étant jamais autre chose que le fond qui remonte à la surface. À ce titre, il aime lire, comprendre, analyser, challenger, tout en se laissant guider par ses intuitions, qui l’ont plutôt bien servi jusqu’ici. 

Au fil du temps, Julien Acosta a développé tout un arsenal de compétences qu’il met aujourd’hui au service de ses clients: de solides aptitudes rédactionnelles, un esprit d’analyse aiguisé, une gestion de projets serrée et efficace et des conseils stratégiques adaptés au contexte.

Julie Bourbonnière is an inspiring leader at the heart of communications and marketing.

With nearly 25 years of experience in communications, media, and marketing, Julie Bourbonnière is a prominent figure in the industry. As President of C4 Communications since 2024, she stands out for her visionary leadership and her ability to transform ideas into powerful strategies.

Throughout her career, Julie has led large-scale campaigns for prestigious brands and organizations such as Bio-K+, Cavalia, Hotels.com, and Rolls-Royce Canada. Her innovative approach and diverse expertise—in communication strategies, public relations, social media, public affairs, training, and event organization—have been instrumental in engaging and growing her clients’ audiences.

Holding degrees in political science, international journalism, and communications, Julie embodies the perfect balance between creativity and strategic rigor. Since joining C4 Communications, she has strengthened the agency’s position as a key player in the field while remaining grounded in values of collaboration and sustainable impact.

With nearly 15 years of experience in communications—beginning on Parliament Hill in Ottawa, then at the Quebec Press Council, and finally in Montreal’s municipal politics on Mayor Plante’s team—Julien Acosta has developed solid expertise in public relations and social and political marketing. Both creative and strategic in his thinking, he has overseen dozens of communication campaigns throughout his career, working on their conception and production for organizations large and small, across various sectors (health, environment, social development, politics, etc.).

His deeply curious nature drives him to develop a thorough understanding of every issue he tackles, since form is always an expression of substance. In this respect, he enjoys reading, understanding, analyzing, and challenging, while following his instincts—which have served him well so far.

Over time, Julien Acosta has built a wide arsenal of skills that he now puts to work for his clients: strong writing abilities, a sharp analytical mind, tight and efficient project management, and strategic advice tailored to each context.